5 redenen om te gaan adverteren op Facebook - Herder Beeld en Tekst

Waarom zou ik gaan adverteren op Facebook? Ik hoor het veel bedrijven zich zeggen. Veel bedrijven zijn niet eens actief op Facebook. Ze denken de juiste doelgroep niet te bereiken. Maar is dat wel waar? In dit artikel geef ik je een paar redenen waarom adverteren op Facebook je zeker iets gaan opleveren en hopelijk kan ik je overtuigen om hier ook mee aan de slag te gaan.

  • Goedkoop

Ja, ook voor Facebook advertenties betaal je. Net zoals je doet wanneer je adverteert in een krant of magazine. Voor de één is goedkoop een ander begrip dan de ander. Maar waar je ook wilt adverteren, overal betaal je geld voor. En ik kan je verzekeren dat dit hoger is dan dat je voor een Facebook advertentie betaalt. Om het bedrag zo laag mogelijk te houden moet je wel weten wat je doet. Met het gewoon drukken op de blauwe knop ‘Promoten’ kom je er niet.Groot bereik

Facebook staat op de tweede plaats van de meest gebruikte online platformen. Zo nu en dan hoor ik de opmerking dat Facebook minder populair wordt, maar dat is niet waar. Het groeit alleen maar.

Wat doe jij zelf als je even niets te doen hebt? Grote kans dat je even gaat Facebooken. Ik doe dit zelf ook. Wat is het nou fijner dat wanneer jij rond etenstijd in de stad rondloopt en ineens een advertentie van een restaurant in de buurt voorbij ziet komen.

Waarschijnlijk ben je actief op Facebook en plaats je regelmatig berichten om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Met het nieuwe algo ritme van Facebook moet jij goed je best doen om onder de aandacht te komen bij al je fans. Door een advertentie te maken van een goedlopend bericht weet je zeker dat deze terecht komt bij de personen die er wat aan hebben. Je statistieken geven precies de berichten aan die het goed doen.

  • Resultaten zijn gelijk zichtbaar

Het fijne van Facebook is is dat jij gelijk kunt zien hoe een advertentie presteert. Natuurlijk moet een advertentie eerst wel even de tijd hebben om zich te tonen. Maar als het eenmaal loopt zie jij in je advertentie manager hoeveel geld je hebt uitgegeven, hoeveel je betaalt voor een actie die ondernomen wordt of hoeveel geld je besteed hebt aan de aanmelders voor een evenement die volgende week plaats vindt.

Door de Facebook Pixel te installeren op je website heb je hele specifieke resultaten. De pixel is een code die exact ziet hoe het gedrag van jouw facebookgebruikers is. Zo kun je gaan testen met verschillende teksten of afbeeldingen om je doelgroep nog meer te laten reageren.

  • Doelgroepen aanmaken zoals jij wilt

Bij het adverteren in een krant hoop je altijd maar dat de advertentie bij de juiste doelgroep onder ogen komt. Je gooit eigenlijk veel geld weg doordat de advertentie wordt getoond aan mensen waar jij niets aan hebt. En dat voorkom jij met Facebook advertenties. Jij bepaalt welke doelgroepen de advertentie krijgen te zien. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe specifieker jij kunt adverteren. Zo kun jij het volgende in je advertentiebeheer aangeven;

  • Basisgegevens: waar woont je doelgroep, welke taal spreken ze, zijn het mannen en/of vrouwen en hoe oud zijn ze.
  • Interesses: wat doet je doelgroep graag.
  • Demografische gegevens: wat voor werk doen ze, welke opleiding is gevolgd, is er sprake van een levensgebeurtenis of is er iemand jarig.
  • Fans van een pagina: je advertentie wordt getoond aan je eigen fans of juist aan de fans van een bepaalde pagina.

    Advertenties tonen aan mensen die interesse in je hebben getoond

Als onderneming heb je drie verschillende doelgroepen: koud, warm of heet. De eerste groep heeft nog nooit van jouw bedrijf gehoord terwijl de tweede groep wel eens interesse in je heeft getoond, op je nieuwsbrieflijst staat of je website heeft bezocht. Al deze personen wil je naar de hete doelgroep hebben; personen die gebruik hebben gemaakt van je diensten. En als ze eenmaal van jou diensten gebruik hebben gemaakt zal je bij hen ook op het netvlies moeten blijven staan. Je marketing stopt niet zodra er gebruik gemaakt is van een dienst. En niet alle content die je verstuurd zal onder de ogen komen bij deze groep mensen.

Een mooi middel waarmee dat gedaan kan worden is retargeting: het tonen van een advertentie aan iemand die een bepaald product heeft gekocht. Of juist aan iemand die op je nieuwsbrieflijst staat. Met behulp van de pixel code op je website kun je zelfs advertenties laten tonen aan mensen die bijvoorbeeld wel op je landingspagina zijn geweest maar die de vervolgstap niet hebben ingezet. De eerstvolgende keer dat Facebook bezocht wordt zien zij de advertentie waarbij ze nogmaals herinnerd worden aan het product of de dienst.

Maak je advertenties op Facebook zo specifiek mogelijk. Hoe kleiner de doelgroep, hoe kleiner de groep ontvangers, hoe lager je kosten voor adverteren zijn.

Conclusie

Ben je al overtuigd om te gaan adverteren op Facebook? Ik ben benieuwd. En als je hulp nodig hebt, laat het me weten.

Reacties

Geef een reactie